Environmentalist

Environmentalist


محيط بان
محیط بانان در زمان استخدام کارمند دولت به شمار می روند، ولی به دلیل نوع کارشان وضعیتی مانند ماموران نیروی انتظامی دارند، اما هنگام درگیری های مسلحانه با شکارچیان غیرمجاز قوانین کارمندی در مورد آنها اعمال می شود.

 

خوشنام‌وند محیط بانی که در غرب کشور مشغول به حفاظت از طبیعت است در باره قوانینی که در حوزه محیط زیست وجود دارد می‌گوید: در باره این‌که محیط بانی در درگیری با شکارچیان غیر مجاز کشته شود قانون شفافی وجود ندارد.
وی ادامه می‌دهد: یک خلأ قانونی وجود دارد و آن هم عدم توجیه قضات مخصوص پرونده‌های زیست محیطی است. اگر قضات و دادستان‌ها در برابر وظایف و اقدامان محیط بان‌ها توجیه باشند 90درصد مشکلات محیط بان‌ها در حوزه قضایی حل می‌شود.
این محیط بان در ادامه به خبرنگار فارس اظهار می‌دارد: بعضی از قضات فکر می‌کنند که ما به نیت کشتن شکارچیان غیرمجاز می‌رویم در صورتی که نیت ما حفظ محیط زیست است. من پشت سنگ هستم و شکارچی در روبرو، من فقط حق تیراندازی به پایین تنه او را دارم اما شکارچی‌غیر مجاز قلب و سر من را نشانه گرفته است. شرایط دشت، کوه و صحرا متفاوت است ولی در قانون هم این شرایط مدنظر گرفته نمی‌شود.
خوشنام‌وند ادامه می‌دهد: اسلحه‌ای که در اختیار ما است صرفا برای ترساندن شکارچیان است اما آنها با بهترین اسلحه‌ها در شرایط خاص ما را نشانه می‌گیرند. متاسفانه اسلحه‌هایی که در اختیار ما است همه قدیمی و فرسوده است.
تصویب لایحه برای حمایت از محیط بان‌ها در مجلس
دبیر اول کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در باره قوانین موجود در حوزه محیط بانی می‌گوید: محیط بان‌ها ضابطان رسمی دادگستری محسوب می‌شوند و در محل خدمت خودشان هر نوع درگیری داشته باشند در صورت بروز مشکل همانند ماموران انتظامی با آنها برخورد می‌شود.
میرهادی قره سیدرومیانی می‌افزاید: برای بررسی پرونده محیط بان‌ها در دادگاه‌ها باید یک حمایت ویژه شود تا مراحل بررسی پرونده‌ آنها سریع‌تر انجام شود.
وی در باره استفاده محبط بان‌ها از سلاح در محل خدمتشان می‌گوید: محیط بان‌ها مانند سایر نیروهای نظامی مراحل آموزش استفاده از سلاح و تیراندازی را طی می‌کنند و سپس به آنها مجوز استفاده از سلاح داده می‌شود.
بررسی فوق‌العاده پرونده محیط بان‌ها در دادگاه‌ها
وی می‌افزاید: به پرونده محیط بان‌ها در دادسرا‌ها باید به صورت فوق‌العاده رسیدگی شود زیرا اگر معطل بماند به یک آفت تبدیل می‌شود.
این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اضافه می‌کند: این آمادگی را داریم که با تصویب یک لایحه در مجلس به پرونده محیط بان‌ها در دادگاه‌ها به صورت فوق‌العاده رسیدگی شود.
بر این اساس حمایت‌‌های خاص از محیط بان‌ها و اصلاح قوانین قضایی در این زمینه دارای اهمیت است. محیط بان‌ درحالی اسلحه در اختیار دارد که فقط در زمان خطر مرگ می‌تواند از آن استفاده کند. به دلیل موقعیت شغلی که محیط‌ بان دارد نباید به خاطر حفظ محیط زیست و یا یک حیوان جان یک انسان به خطر افتد و پس از آن به دلیل نقایصی که در قانون وجود دارد از آن حمایتی نشود.
طبق اخباری که تا کنون منتشر شده بیش از 10 محیط بان به دلیل درگیری با شکارچیان غیر مجاز در مناطق مختلف در زندان به سر می‌برند و همچنین یک محیط بان نیز به دلیل درگیری با تعدادی شکارچی غیر مجاز دیگر و کشته شدن یک شکارچی باید قصاص شود.
این اتفاقات در حالی رخ داده است که قانونی برای حمایت از محیط بان وجود ندارد، در حالی که وی از محیط زیست کشورمان در حال پاسداری است تا گونه‌های مختلف گیاهی و حیوانی در معرض خطر و انقراض قرار نگیرد، اما جان خودش در معرض خطر قرار دارد.

 

http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7694
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 10 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com